شنبه ٠١ مهر ١٣٩٦
به وب سايت شخصی دکتر علی ضیغمی عضو هيأت علمی دانشگاه سمنان خوش آمدید . / *** / أهلا وسهلاً بكم في الموقع الخاص للدكتور علي ضيغمي عضو هيئة التدريس بجامعة سمنان الإيرانية.
نشاطات علمية وأفكار
کتاب «الإنشاء الأول» تعلیم الإنشاء العربی للطلاب الإیرانیین (1) منبع اصلی درس نگارش 1 منتشر شد
انتخاب دکتر علی ضیغمی به عنوان رتبه برتر سرآمد آموزشی دانشگاه سمنان
تقدیر از دکتر ضیغمی به عنوان فعالترین مدیر گروه آموزشی دانشکده علوم انسانی
نخستین هم اندیشی استانی آموزش زبان عربی و فرصت های پیش رو در دانشگاه سمنان برگزار می گردد
کتاب مجموعه داستان های زیبای دو زبانه عربی - فارسی 2 منتشر شد
تقدیر از دکتر علی ضیغمی به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده علوم انسانی در مراسم هفته پژوهش سال 1395 دانشگاه سمنان
گروه مترجمان عربی دانشگاه سمنان شروع به کار نمود.
ترجمه کامل جلد چهارم المجاني الحديثة از سوی انتشارات دانشگاه سمنان منتشر شد
ترجمه و نقد کتاب تدریس فنون اللغة العربیة منتشر شد
نامه مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در خصوص کارگاه مهارت های زبانی عربی
چاپ سوم کتاب همراه شما در عراق در خصوص آموزش لهجه عراقی منتشر شد.
چاپ مقاله «كيف نكتب بحثا لمجلة دراسات في اللغة العربية وآدابها» دكتر علي ضيغمي + دانلود
همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی به کار خود پایان داد
چاپ دوم کتاب مجموعه سؤالات طبقه بندی شده صرف و نحو عربی (1100 سابق)
لیست و آخرین وضعیت مقالات ارسال شده به همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی عربی
نخستین جشنواره بورس ایده ها در حوزه کارآفرینی در رشته زبان و ادبیات عربی برگزار می گردد.
نشست گروه زبان و ادبیات عربی سمت با حضور برخی از اساتید ومؤلفان برگزار شد
الدكتور ضيغمي يشارك في برنامج إذاعي عن وضع التدريس في الجامعات الإيرانية
چاپ سوم کتاب الوجیز في تاريخ الأدب العربی منتشر شد
رونمایی از کتاب «جامعة سمنان جوهرة الحكمة الساطعة في رحاب الصحراء» در هفته پژوهش
مجمع عمومی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی با حضور پرشور اعضاء و برخی شخصیت های برجسته برگزار شد
تقدیر از 4 عضو هیأت علمی گروه عربی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش دانشگاه سمنان
فراخوان ارسال مقاله به همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه سمنان و فرم ثبت نام
مقاله ی دکتر علی ضيغمی در مجله ی الجمعية العلمية الإيرانية للغة العربية وآدابها منتشر شد
خرید و ارسال پستی کتاب های دکتر علی ضیغمی و ساير كتب هاي درخواستي
چاپ دوم کتاب همراه شما در عراق با اضافات و فایل صوتی منتشر شد
مقاله ی دکتر علی ضيغمی در شماره 17 مجله ی دراسات الأدب المعاصر جيرفت منتشر شد
هشتمین جلسه ی هیأت مدیره انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی برگزار شد
كتاب مجموعه داستان های زیبای دو زبانه ی عربی- فارسی منتشر شد
درخواست خاضعانه براي حل مشكل پژوهش های رشته ی عربی
مراسم معارفه مدیر جديد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان برگزار گردید
دکتر علی ضیغمی به عنوان مدیر گروه زبان و ادبيات عربی دانشگاه سمنان منصوب گردید
راهکارهایي برای بهبود وضعیت رشته‌ی زبان و ادبیات عربی در ایران
برخی از اصطلاحات پر كاربرد كامپيوتر به زبان عربی فارسی و انگلیسی
چاپ دوم کتاب ترجمه و شرح گزیده ی پنج جلد المجاني الحديثة
برنامه ی هفتگی دکتر علی ضیغمی در نیمسال دوم 1392
دوران دانشجویی دكتر علي ضيغمي در یک نگاه
نقاط في الفروق والخلافات في الکتابة بين اللغتین العربية والفارسية
إذاعة طهران استقبلت الدكتور علي ضيغمي في برنامج عن الأدب العربي في الجامعات الإيرانية
انتخاب دکتر ضيغمی به عنوان عضو هيأت مديره انجمن ايرانی زبان و ادبيات عربی کشور
لماذا ندرس اللغة العربية؟
روش جستجو در مورد پایان نامه هاي سایت ایران داک + تصاویر
مقابلة مع الدكتور علي الضيغمي عضو هيئة التدريس بجامعة سمنان

صفحه پورتال دانشگاه سمنان

اخبار رشته عربی
کتاب «الإنشاء الأول» تعلیم الإنشاء العربی للطلاب الإیرانیین (1) منبع اصلی درس نگارش 1 منتشر شد
انتخاب دکتر علی ضیغمی به عنوان رتبه برتر سرآمد آموزشی دانشگاه سمنان
تقدیر از دکتر ضیغمی به عنوان فعالترین مدیر گروه آموزشی دانشکده علوم انسانی
نخستین هم اندیشی استانی آموزش زبان عربی و فرصت های پیش رو در دانشگاه سمنان برگزار می گردد
دکتر شاکر عامری عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت
کتاب مجموعه داستان های زیبای دو زبانه عربی - فارسی 2 منتشر شد
آدرس اینترنتی و اطلاعات مجلات علمی معتبر مرتبط با رشته زبان و ادبیات عربی مصوب وزارت علوم
طی مراسمی از دانشجویان ممتاز گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان تقدیر به عمل آمد + تصاویر
دکتر صادق عسکری عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت
گروه مترجمان عربی دانشگاه سمنان شروع به کار نمود.
ترجمه کامل جلد چهارم المجاني الحديثة از سوی انتشارات دانشگاه سمنان منتشر شد
ترجمه و نقد کتاب تدریس فنون اللغة العربیة منتشر شد
مجمع عمومي انجمن ايراني زبان و ادبیات عربی با حضور پرشور اعضاء برگزار شد + تصاوير
نامه مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در خصوص کارگاه مهارت های زبانی عربی
چاپ سوم کتاب همراه شما در عراق در خصوص آموزش لهجه عراقی منتشر شد.
چاپ مقاله «كيف نكتب بحثا لمجلة دراسات في اللغة العربية وآدابها» دكتر علي ضيغمي + دانلود
کارگاه آموزشی «ترجمه عربی ومهارت های آن» با حضور آقای سیدعلاء نقی زاده در دانشگاه سمنان برگزار می گردد
فراخوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد سال تحصیلی 95-94
كسب رتبه A از سوي مجله دراسات في اللغة العربية وآدابها در رتبه بندي كميسيون نشريات وزارت علوم
سؤالات آزمون دکتری سال 1394 رشته زبان و ادبیات عربی به همراه کلید
همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی به کار خود پایان داد
چاپ دوم کتاب مجموعه سؤالات طبقه بندی شده صرف و نحو عربی (1100 سابق)
تهیه و ارسال کتاب های عربی به سراسر کشور با کمترین قیمت پستی
لیست و آخرین وضعیت مقالات ارسال شده به همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی عربی
نخستین جشنواره بورس ایده ها در حوزه کارآفرینی در رشته زبان و ادبیات عربی برگزار می گردد.
نشست گروه زبان و ادبیات عربی سمت با حضور برخی از اساتید ومؤلفان برگزار شد
نشست بین المللی نقد و تحلیل و ادبیات داستانی مقاومت در دانشگاه الزهراء (س)
الدكتور ضيغمي يشارك في برنامج إذاعي عن وضع التدريس في الجامعات الإيرانية
کارگاه تخصصی ادبیات تطبیقی؛ مبانی، چالش ها و کارکردها
چاپ سوم کتاب الوجیز في تاريخ الأدب العربی منتشر شد
جامعة نزوى تستقبل وفدا طلابيا ايرانيا من مختلف الجامعات الإيرانية
مجموعه تصاویر اساتید رشته زبان و ادبیات عربی کشور
رشته محل های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دارای مجوز و یک درد دل دلسوزانه
نخستین همایش ملّی آسیب شناسی آموزش زبان های خارجی درایران برگزار می گردد
رونمایی از کتاب «جامعة سمنان جوهرة الحكمة الساطعة في رحاب الصحراء» در هفته پژوهش
مجمع عمومی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی با حضور پرشور اعضاء و برخی شخصیت های برجسته برگزار شد
تقدیر از 4 عضو هیأت علمی گروه عربی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش دانشگاه سمنان
بازتاب همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی در رسانه های مختلف
اولین نشست نقدکتاب با موضوع نقد و تحليل کتاب ادبيات تطبيقي با تکیه بر مقارنه بهار و شوقی
نشست علمی ساختارگرایی در دانشگاه علامه طباطبایی با حضور پرفسور علی مهدی زیتون
مجمع عمومی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی با حضور مسؤولین برجسته کشوری برگزار می گردد
فرم ثبت نام در همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی
فراخوان ارسال مقاله به همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه سمنان و فرم ثبت نام
مقاله ی دکتر علی ضيغمی در مجله ی الجمعية العلمية الإيرانية للغة العربية وآدابها منتشر شد
لیست جدید مجلات معتبر وزارت علوم در سال 1393
دانشگاه سمنان میزبان همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته ی زبان و ادبیات عربی
تدریس و ترجمه دروس و انواع متون عربی توسط کارشناسان ارشد رشته ی زبان و ادبیات عربی
معجم کلمات صدی الحیاة، همه کلمات صدی الحیات همراه با مترادف و متضاد و ترجمه
برنامه مصوب تدریس درس «خواندن و ترجمه متون مطبوعاتی» در گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه سمنان
نشست تخصصی چالش‌های آموزش زبان عربی و اشتغال دانش آموختگان این رشته برگزار شد
خرید و ارسال پستی کتاب های دکتر علی ضیغمی و ساير كتب هاي درخواستي
چاپ دوم کتاب همراه شما در عراق با اضافات و فایل صوتی منتشر شد
مقاله ی دکتر علی ضيغمی در شماره 17 مجله ی دراسات الأدب المعاصر جيرفت منتشر شد
در مورد نتایج آزمون دکتری سهمیه استعدادهای درخشان سال 1393 گروه عربی دانشگاه سمنان
هشتمین جلسه ی هیأت مدیره انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی برگزار شد
کارگاه آموزشی - تکمیلی « نگارش مقالات علمی- پژوهشی دانشنامه ای» با همکاری بنیاد دايرة المعرف اسلامی
مجله پژوهش‌های ترجمه در زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبایی، علمی پژوهشی شد
اطلاعیه برگزاری دوره ی آموزشی-تکمیلی «خبرنویسی» از سوی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی و دانشکده خبر
كتاب مجموعه داستان های زیبای دو زبانه ی عربی- فارسی منتشر شد
منابع پیشنهادی آزمون کارشناسي ارشد زبان و ادبيات عربي بر اساس آخرین تغییرات
درخواست خاضعانه براي حل مشكل پژوهش های رشته ی عربی
هفتمین جلسه ی چهارمین دوره ی هیأت مدیره انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی برگزار شد
اطلاعیه (شماره 3) کمیته کارآفرینی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی
مراسم معارفه مدیر جديد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان برگزار گردید
دکتر علی ضیغمی به عنوان مدیر گروه زبان و ادبيات عربی دانشگاه سمنان منصوب گردید
راهکارهایي برای بهبود وضعیت رشته‌ی زبان و ادبیات عربی در ایران
عرض تبريك به دانشجويان گروه عربی دانشگاه سمنان بخاطر موفقیتشان در آزمون كارشناسي ارشد
زمان مصاحبه ی داوطلبان آزمون دکتری سال 1393 گروه عربی دانشگاه سمنان
قصيدتان مختلفتان بمناسبة عيد المعلم (قم للمعلم = اقعد فديتك)
اطلاعيه كميته كارآفريني انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي در مورد برگزاری دوره آموزشی گردشگری
برخی از اصطلاحات پر كاربرد كامپيوتر به زبان عربی فارسی و انگلیسی
چاپ دوم کتاب ترجمه و شرح گزیده ی پنج جلد المجاني الحديثة
دانلود دفترچه سؤالات آزمون دکتری سال 1393 رشته ی زبان و ادبیات عربی
برنامه تدریس درس «ترجمه از عربی به فارسی» در گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه سمنان
برنامه تدریس درس «ترجمه از فارسی به عربی» در گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه سمنان
دانلود دفترچه سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 1393 رشته ی عربی + سال های قبل
برنامه ی هفتگی دکتر علی ضیغمی در نیمسال دوم 1392
تصاویر اساتيد رشته ی زبان و ادبيات عربي دانشگاه های سراسر کشور
إذاعة طهران استقبلت الدكتور علي ضيغمي في برنامج عن الأدب العربي في الجامعات الإيرانية
انتخاب دکتر ضيغمی به عنوان عضو هيأت مديره انجمن ايرانی زبان و ادبيات عربی کشور
لماذا ندرس اللغة العربية؟
رشته ی زبان و ادبیات عربی ایران چالش ها و فرصت ها
روش جستجو در مورد پایان نامه هاي سایت ایران داک + تصاویر
آدرس اینترنتی و اطلاعات مجلات علمی ایران مرتبط با رشته ی عربی مصوب وزارت علوم
مقابلة مع الدكتور علي الضيغمي عضو هيئة التدريس بجامعة سمنان
اخبار > راهکارهایي برای بهبود وضعیت رشته‌ی زبان و ادبیات عربی در ایران


نسخه چاپي/اطبع  أرسل لصديق / ارسال به دوست

راهکارهایي برای بهبود وضعیت رشته‌ی زبان و ادبیات عربی در ایران

 

نویسنده: دکتر علی ضیغمی (عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان)

آموزش زبان عربی در ایران سابقه ای طولانی دارد؛ آثار مکتوب باقی مانده از دوره ی مادها تا انقراض حکومت ساسانی ثابت می‌کند که بین عرب‌ها و فارس‌ها، تبادل لغوی، علمی و فرهنگی در خلال به کارگیری خط‌های سامی در نوشتن زبان فارسی قدیمی وجود داشته است. ایرانی‌ها بعد از پذیرش اسلام، به یادگیری و آموزش زبان عربی به فرزندان خود پرداختند؛ این موضوع تا زمان حاضر نیز ادامه یافته است و کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌های بسیاری به زبان عربی یا در مورد زبان عربی در ایران تدوین گردیده و می گردد.

پس از اسلام ارتباط مردم ایران با زبان عربی بسیار گسترش یافت و کتاب‌های عربی بسیاری توسط ایرانیان تألیف گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ﻫ.ش آموزش زبان عربی بر اساس ماده 16 قانون اساسی در مدارس ایران اجباری گردید. (رونق، 1389، ماده 16). و در دانشگاه‌های بسیاری نیز رشته‌ی زبان و ادبیات عربی در مقاطع تحصیلی مختلف دایر گردید تا آنجا که هم اینک در بیش از 30 دانشگاه رشته‌ی زبان و ادبیات عربی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری تدریس می گردد و سالانه هزاران نفر در این رشته در شهرهای مختلف کشور به تحصیل می پردازند. 

هدف از آموزش زبان عربی

آموزش زبان عربی در ایران می تواند دارای اهداف مختلفی باشد: یکی از مهمترین اهداف آموزش زبان عربی برای ایرانیان آشنایی با مسائل دینی، مضامین آیات قرآن و احادیث می باشد. که این هدف بیشتر در حوزه و رشته هایی مانند الهیات و... دنبال می شود؛ از دیگر اهداف آموزش این رشته در سطح کشور مسائل سیاسی و برقراری ارتباط با کشورهای عربی و رساندن پیام انقلاب به مردمان این کشورها است. و در مقابل آشنایی با آخرین دستاوردها و تحولات جاری در این کشورهاست. هدف سومی که می توان برای آموزش زبان عربی تعریف نمود اهداف اقتصادی از طریق معرفی دستاوردهای اقتصادی، گردشگری، پزشکی و... کشور به زبان عربی است که با آشنایی برادران و خواهران عرب زبان با این دستاوردها بازار هدفی برای آن بوجود آمده و بهبود وضع اقتصادی کشور کمک نمود. هرچند ممکن است بتوان اهداف دیگری را نیز در این زمینه تعریف نمود.

چالش‌های موجود در تدریس زبان عربی:

اما عملا دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته نتوانسته اند آنگونه که باید از مهارت‌های کافی جهت خدمت به کشور در عرصه‌های مختلف مورد نیاز به زبان عربی برخوردار شوند. علی رغم تدریس زبان عربی از دوره‌ی راهنمایی در مدارس و تا مقطع دکتری در بسیاری از دانشگاه‌ها اما همچنان بخش‌های حساس کشور که نیازمند مترجمان، خبرنگاران و سردبیران ایرانی است در اختیار مترجمان عرب غیر ایرانی است. و با وجود هزینه‌های بسیاری که برای تدریس رشته‌ی زبان و ادبیات عربی در کشور صورت می پذیرد فارغ التحصیلان ایرانی توانایی و مهارت چندانی جهت برقراری ارتباط با جهان عرب، پاسخگویی به شبهات مطرح شده در اذهان عرب زبانان، معرفی دستاوردهای مختلف ایران اسلامی به زبان عربی ندارند. و عمدتا از مشکل بیکاری نیز رنج می برند، حال آنکه سازمان‌ها و مؤسسات بسیاری نیازمند مترجم عربی می باشند؛ برخی از مشکلاتی که باعث این امر گردیده عبارت است از:

1-    عدم برنامه ریزی هدفمند و درازمدت برای آموزش زبان عربی در کشور.

2-    پذیرش بی هدف و بدون پالایش دانشجویان در این رشته

3-    روش‌های تدریس نادرست در تدریس زبان عربی که بیشتر مبتنی بر روش قواعد و ترجمه (Grammar Translation Method) است.

4-    کتاب های درسی نا کارآمد که بیشتر بر اساس همان روش قواعد و ترجمه تألیف گردیده اند.

5-    کاربردی نبودن دروس و تأکید بر مباحث غیر ضروری.

6-     تدریس این زبان به وسیله برخی از افراد غیر متخصص.

7-    عدم تدریس دروس این زبان به صورت چند رسانه ای.

8-    محدود بودن ساعات تدریس مهارت‌های زبانی.

9-    عدم وجود گرایش‌های بینارشته ای که بر اساس نیازهای کشور باشد.

10-  عدم وجود گرایش مترجمی عربی از دوره‌ی کارشناسی تا دوره دکتری.

11-  عدم آموزش مهارت‌های ترجمه از فارسی به عربی و ترجمه هم زمان به صورت وسیع و کاربردی.

12-  بی رغبتی برخی از زبان آموزان نسبت به این رشته به دلایل مختلف.

13-  عدم توانایی بسیاری از معلمان مدارس و برخی از اساتید رشته‌ی عربی در گفتگوی روان به زبان عربی.

14-  استفاده‌ی کم زبان آموزان از وسایل و برنامه‌های کمک درسی آموزش زبان عربی.

15-  فعالیت زبانی اندک زبان آموزان در خارج از کلاس‌ها و اکتفاء به ساعات کلاس.

مشکلات دیگری نیز وجود دارد که به منظور طولانی نشدن مبحث از بیان آن صرفه نظر نموده و سعی بر ارائه‌ی راهکارهای عملی برای حل این مشکلات در این فرصت محدود می شود:

 

راهکارهای پیشنهادی جهت رفع چالش‌ها:

برای حل مشکلات فوق و سایر مشکلاتی که فارغ التحصیلان رشته‌ی زبان و ادبیات عربی از آن رنج می برند و استفاده از ظرفیت‌های این عزیزان در جهت افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی و مبارزه با جنگ نرم دشمنان، می‌بایست کارگروه‌های تخصصی با حضور اساتید و صاحب نظران مربوطه اتاق فکرهایی را تشکیل داده و جوانب مختلف این مسأله را بسنجند و تصمیمی عملیاتی برای حل این مشکل و ایجاد نقطه‌ی عطفی در آموزش زبان عربی و تبدیل کردن این معضل به یک فرصت استثنائی اتخاذ نمایند.

برخی از راهکارهای پیشنهادی که به ذهن نگارنده این مقاله خطور می نماید به شرح زیر می باشد:

1-  برنامه‌ریزی درازمدت و هدفمند برای آموزش رشته‌ی زبان و ادبیات عربی و مشخص کردن اهداف آموزش آن به صورت دقیق و عملیاتی.

2-  پذیرش و گزینش دانشجو به صورت هدفمند از ابتدای ورود به دانشگاه و به تعداد مورد نیاز برای کشور.

3-  راه اندازی مجدد گرایش مترجمی عربی از دوره‌ی کارشناسی با بازنگری اساسی در سرفصل آن.

4-  برگزاری دوره‌های مهارت افزایی برای اساتید دروس مهارت های زبانی و الزام آنان برای شرکت در این دوره‌ها و کارگاه های آموزشی.

5-  بازنگری اساسی در دروس رشته‌ی زبان و ادبیات عربی براساس زمينه‌هاي شغلي مرتبط و نیازهای کشور، و درج دروسی مانند «مهارت‌های ترجمه، ترجمه هم زمان، ترجمه از فارسی به عربی، آشنایی با اصطلاحات تخصصی، کارگاه ترجمه، فن‌آوری‌های نوین و..» در واحدهای متعدد به جای برخی از دروس کم‌فایده‌ی فعلی.

6- ایجاد بسترهای لازم جهت آموزش دروس این رشته به صورت چندرسانه ای و کاربردی.

7-  ایجاد گرایش‌های بینارشته ای با رشته‌های «رسانه، اقتصاد، گردشگری، روانشناسی و...» بر اساس نیازهای کشور.

8-  ایجاد گرایش‌های جدید و تخصصی‌تر در رشته ی زبان و ادبیات عربی در مقاطع مختلف تحصیلی مانند: گرایش «ترجمه‌ی همزمان»، «ترجمه و رسانه»، «فرهنگ ارتباطات با جهان عرب» و...

9-  درگیرنمودن دانشجویان این رشته با کار عملی و قرار گرفتن در شرایط واقعی که از نزدیک با ضعف و نواقص کارخود آشنا شوند.

10-  برنامه‌ریزی جدی و دقیق برای دروس عربی مدارس که خروجی متناسب با هزینه‌های انجام شده را برای کشور داشته باشد.

11-  جهت دادن پژوهش‌ها به سوی پژوهش‌های کاربردی در رشته‌ی زبان عربی.

12-  راه اندازی انجمن ترجمه‌ی عربی و انجمن فعالان حوزه‌ی قدرت نرم نظام در جهان عرب.

13-  تعامل بیش از پیش استادان و صاحب نظران این حوزه با دانشجویان.

14-  برگزاری اردوها و دوره‌های آموزشی هدفمند برای دانشجویان این رشته در کشورهای عربی.

15-  برگزاری دوره های آموزشی جنگ نرم، پاسخ به شبهات اعراب، آشنایی با قدرت نرم جمهوری اسلامی، آشنایی با دستاوردهای مختلف کشور و... برای اساتید و فارغ التحصیلان این رشته

و...

اگر نگاهی به رویکرد چشم انداز 20 ساله بیاندازیم می بینیم که در پایان آن چنین آمده: «ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویتی اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل و ... برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایۀ اجتماعی در تولید ملی، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقۀ آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تأکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم..." (دولت، 1392). تقویت دانشجویان رشته‌ی زبان و ادبیات عربی و هدفمند نمودن تدریس این رشته در مدارس و دانشگاه ها عینا در همین راستا می باشد.

به قلم: دکتر علی ضیغمی (عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان)


منابع و مآخذ:

-          رونق، يوسف، (1389 ﻫ.ش). «قانون اساسی جمهوري اسلامي ايران والحاقيه های اجرايی»، چاپ1، تهران: فرمنش.

-          پایگاه اطلاع رسانی دولت، (1392) «سند نهایى چشم انداز ٢٠ ساله جمهورى اسلامى ایران»

 www.dolat.ir/PDF/20years.pdf

 


 

گروه خبری :پژوهش ها / البحوث, فعالیت های علمی / نشاطات علمية, اخبار متفرقه / منوعات, اخبار رشته ی عربی / أخبار فرع اللغة العربية, ايده ها و طرح ها / أفكار و مشاريع, دل نوشته ها / كتابات خاصة پنج شنبه ١ خرداد ١٣٩٣  تعداد نمایش/ عدد الزيارات:3001

 

نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1394/02/22 23:54
0
0
من دانش آموخته ی رشته ی عربی هستم و در حال حاضر دعوت به مصاحبه های دکتری شدم. البته متقاضی دکتری بدون آزمون از جمله در دانشگاه شما هستم. لطفا در زمینه ی مکالمه عربی و تقویت آن پیشنهاداتی برای این حقیر بفرمایید تا بتونم در مصاحبه های علمی موفق باشم. از لطفتان پیشاپیش متشکرم.

سلام للمحادثة عليك بالممارسة والتحدث بالعربية يوميا ومع كل من يستطيع المحادثة بالعربية وإن لم تجدي شخصا فتكلمي مع نفسك!! أرجو لك التوفيق


پاسخ ها
کاربر مهمان
1394/03/27 20:16
سلام عليكم. مولاي ربما يضحك الإنسان بداية أويبدو له هذا الإقتراح عجيباً (أعني تحدث الطالب مع نفسه إذا لم يجد أحداً يرافقه في ممارسة التحدث) إلا أنه مفيیییید للغاية. حقاً يجدي! إني اختبرته بنفسي ورأيت نتيجته بأم عيني. شكراً لإرشاداتكم القيمة

کاربر مهمان
1393/09/08 23:0
0
0
دلایل بی رغبتی دانش آموزان به عربی که انکار ناپذیر است و چاره ای هم ندارد 1- از دم مزخرفه 2- به درد آدم نمی‌خوره 3- با عرض پوزش بسیار معلم های عربی مثل جنگ زده ها میمونن که میخان انتقام بگیرن 4- کتابشو که دیگه نگو 5- زبان انگلیسی جایی برای عربی نمیذاره ولی اصلی ترین علت بی رغبتی به عربی چیزیه که اصلا انتظارشو ندارین که عبارتند از : فتحه کسره ضمه آدمو یاد دوران اول دبستان می‌ندازه حالا خوبه املا نمیگن و گرنه 10 تا غلط در میومد . درسته که عربی بیشترین شباهت رو با زبان ما داره ولی تفاوت هایی هم داره که یک شکاف که نه یک دره به وجود میاره مثلا فَ + اَرسَلَ = فَاَرسَلَ اگه هیمن رو توی امتحان به عنوان متن املا بگن همه هنگ میکنن دروغ میگم بگو دروغ می‌گی

با سلام و احترام از ابراز نظر شما دوست عزیز متشکرم ولی بیشتر مواردی که شما فرمودید به خاطر بی اطلاعی یا کم اطلاعی نسبت به زبان عربی است. یک نکته فقط حقیر می گویم و بحث را بسط نمی دهم حتما نکته ای خاص در زبان عربی وجود داشته است که خداوند حکیم این زبان را به عنوان زبان آخرین کتاب آسمانی خود برگزیده است. ما نباید مشکلات برخی افراد یا حتی برخی کشورها را به زبان قرآن نسبت بدهیم. موفق و سربلند باشید


کاربر مهمان
1393/03/29 18:31
0
1
سلام استاد عزیز موضوع پایان نامه بنده نقدی بر آموزش عربی در دوره متوسطه است. با کسب اجازه از شما از این مطلب مفید در پایان نامه ام استفاده خواهم کرد. باسپاس از تلاشهای شما

سلام خواهش مي كنم اميدوارم كه مفيد باشد


کاربر مهمان
1393/03/07 8:20
0
2
با سلام و احترام در صورتی که ممکن است نرم افزار تبدیل فایل ورد به پی دی اف که تمامی فونت های عربی را ساپورت کند در سایت قرار دهید بیشتر نرم افزارهای مبدل را امتحان کردم اما همه در تبدیل به پی دی اف، یا اعداد را انگلیسی می کنند یا یاء دو نقطه را شکلی دیگر تبدیل می کند وو.... با تشکر عبدالباسط عرب عضو هیئت علمی دانشگاه زابل

سلام آقاي دكتر اگر از ورد 2010 استفاده می کنید می توانید از بخش سیو از پسوند پی دی اف را انتخاب نمایید. که خود ورد فایل را به پی دی اف تبدیل می کند. نرم افزار print do to نیز نرم افزار خوبی برای تبدیل هر فایلی به پی دی اف است که حقیر معمولا از یکی از این دو راه استفاده می کنم ومشکلی هم ندارم. با ارزوی توفیق روز افزون


کاربر مهمان
1393/03/04 14:46
0
1
سلام علیکم وفقک الله لکل خیر و اتأمل الخیر للعربیة علی یدیک في بلدنا دمت في رعایته (محمدجواد صادقی مجد)

سلام عليكم شكرا يا أستاذي الفاضل أرجو الله أن يوفقنا في خدمة عباده ولغته


نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اوقات شرعی
تقویم
نظرسنجی
سريع ترين راه براي به روز رساني رشته ي عربي چيست؟

تغيير روش هاي تدريس
تغيير مواد درسي
تغيير نگاه دانشجويان و اساتيد به اين رشته
همه موارد

عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 122045
 بازدید امروز : 173
 کل بازدید : 226275
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
الزوار المتواجدون

ساعت
اخبار
آخرین مطالب سايت
کتاب «الإنشاء الأول» تعلیم الإنشاء العربی للطلاب الإیرانیین (1) منبع اصلی درس نگارش 1 منتشر شد
انتخاب دکتر علی ضیغمی به عنوان رتبه برتر سرآمد آموزشی دانشگاه سمنان
تقدیر از دکتر ضیغمی به عنوان فعالترین مدیر گروه آموزشی دانشکده علوم انسانی
نخستین هم اندیشی استانی آموزش زبان عربی و فرصت های پیش رو در دانشگاه سمنان برگزار می گردد
دکتر شاکر عامری عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت
کتاب مجموعه داستان های زیبای دو زبانه عربی - فارسی 2 منتشر شد
تقدیر از دکتر علی ضیغمی به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده علوم انسانی در مراسم هفته پژوهش سال 1395 دانشگاه سمنان
آدرس اینترنتی و اطلاعات مجلات علمی معتبر مرتبط با رشته زبان و ادبیات عربی مصوب وزارت علوم
طی مراسمی از دانشجویان ممتاز گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان تقدیر به عمل آمد + تصاویر
دکتر صادق عسکری عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت
گروه مترجمان عربی دانشگاه سمنان شروع به کار نمود.
ترجمه کامل جلد چهارم المجاني الحديثة از سوی انتشارات دانشگاه سمنان منتشر شد
ترجمه و نقد کتاب تدریس فنون اللغة العربیة منتشر شد
مجمع عمومي انجمن ايراني زبان و ادبیات عربی با حضور پرشور اعضاء برگزار شد + تصاوير
نامه مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در خصوص کارگاه مهارت های زبانی عربی
چاپ سوم کتاب همراه شما در عراق در خصوص آموزش لهجه عراقی منتشر شد.
چاپ مقاله «كيف نكتب بحثا لمجلة دراسات في اللغة العربية وآدابها» دكتر علي ضيغمي + دانلود
کارگاه آموزشی «ترجمه عربی ومهارت های آن» با حضور آقای سیدعلاء نقی زاده در دانشگاه سمنان برگزار می گردد
فراخوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد سال تحصیلی 95-94
كسب رتبه A از سوي مجله دراسات في اللغة العربية وآدابها در رتبه بندي كميسيون نشريات وزارت علوم
با کلیک بر روی 1+ سایت دکتر علی ضیغمی را محبوب کنید
Copyright © 2015 Dr. Ali Zeighami www.zeighami.semnan.ac.ir All rights reserved .